Followers

Tuesday, February 26, 2013

Saya Dah Pandai.....


Hari ini hari ketiga aku jaga mak kat hospital.  Saya Dah Pandai??  Bukan pandai hal pelajaran tp pandai hal…….bersihkan mak nye “poop”..hehe.  Disebabkan kaki kiri mak dah xkuat nak jalan & tgn kiri dah xleh gerak, doctor x bagi mak bangun untuk  g toilet.  That’s why dokor dah pasangkan tiub untuk mak kencing & mak kene pakai pampers supaya dy senang nk lepaskan “hajat”.  Hari pertama dan kedua mak betul menguji kesabaran aku.  Dia asyik nak g toilet & meresah mintak bangun nak g toilet dengan alasan nk g buang air.  Mak dah lah x kuat tp dia degil menggagahkan diri bangunkan diri dia bile aku asyik reject permintaan dia tu.  Dengan aku mak memg degil.  Xnak dgr cakap.  Sabar jela.  


Now aku rasa ape yg mak rasa bile anak x dgr ckp.haha.  Semalam aku paksa dy  buang “hajat” dalam pampers tu gak.  Disebabkan ini first time kne bersihkan “bende” tu, aku xreti & memg xpandai sbb bende tu kene kain, cadar & katil sekali.  Nak xnak aku terpaksa mintak tolong nurse.  Nurse ajar cmne nak gulung cadar yg kene “bende” tu & cmne nk bersihkan bontot mak.  Kami sama2 bersihkan.  Nurse pakai sarung tgn getah tp aku just gune bare hands je.  Nurse kata lau nk sarung tgn leh mintak kt nurse depan sbb dy nmpak aku guna just bare hands.  Tp dia kate as anak xyah guna sarung pon xpe sbb mak kita pon dulu bersihkan “bende” kite gune tgn dorg gak.  Xd pon gune sarung tgn bagai. 


And hari ini mak lepaskan “hajat” dia awal lak.  Kol 1o pagi camtu.  Disebabkan Nurse just tinggal sorg & mana tah nurse2 lain pergi time pagi2 ni, aku decide wat semua nye sendiri.  Pampers & cadar sume aku tukar.  Sambil buat tu aku fikir rupanya ini lah ape yang mak rasa, camni rupanya mak buat bile bersihkan “bende” tu and aku bersyukur dapat buat semua yg mak buat masa layan aku kecik2 dulu.  Dari mak bangun sampai mak tido aku yg siapkan makan dan pakai dia.  Mandikan, bersihkan badan mak, tukarkan baju, suapkan ubat, suapkan makan minum, bersihkan pampers and bla bla bla…hehe.


Andai kata mak mak pergi tinggalkan aku masa aku di Melaka nnti, sekurang-kurangnya aku dah dapat merasa berbakti untuk mak.  Mak pon dah rasa air tangan aku masak.  Aku sangat berharap umur mak panjang sbb aku terlalu ingin membahagiakan dia dan balas segala jasa mak.  Mak, jangan tinggalkan adik…..




Semoga mak sepat sihat.  Adik sayang mak....

No comments:

Post a Comment